9 Ocak 2014 Perşembe

KÜÇÜK BOY UZUN YOL YELKEN TEKNESİ SEÇİMİ

DERLEME

Aşağıdaki liste fiberglas, monohull ve 32Ft’e kadar olan tekneleri kapsıyor. Liste güncellenmiş olmayabilir ama uzun yol ve açık deniz seyri yapmak isteyen yelkencileri için yardımcı olacaktır. Birkaç istisna dışında listelenen bütün tekneler denize elverişli (seaworthiness),150 santimetre  gibi makul su kesimi olan, yeke dümenli, bir veya iki kişinin içinde rahatlıkla yaşayabileceği, makul konfora sahip, kolay bakım ve erişebilirlik  için polyesterden üretilmiş, denizciler için fonksiyonel ve çekici tasarımları olan teknelerdir.

Listede bulunan bazı tekneler sahil seyri, gezi/yarış sınıfında bazıları ise açık denizde rahat ve güvenli seyir için üretilmiş modellerdir. Sahil seyri için olanları bir çırpıda sıralama dışında bırakmak da doğru değil. Bu tekneler de biraz para harcanarak ve bazı düzeltme ve eklentiler yapılarak açık deniz teknelerine dönüştürülebilir ve uygun mevsim kollanarak ve daha makul rotalar için kullanılabilirler. Fakat özellikle Ariel ve Westsail Cape Horn’u dönmek için uygun değiller. Yine de en doğrusu uygun işe uygun alet kullanmaktır.

Bütün teknelerin eksileri ve artıları vardır. Hatta tekne boyu küçüldükçe uzlaşmalarımız da artacaktır. Bazıları baş/kıç bir tekneyi iç hacim kayıpları, dıştan takma motorun yer sıkıntısı, güneş panellerine ve rüzgar dümenine yer bulmakta zorluklarından dolayı tercih etmezler. Yine de bazı özelliklerinden dolayı aşağıdaki listeye konuldular. İçten takma bir motor istiyorsanız veya tümü ile motorsuz seyir yapacaksanız bu tasarımlar size uygun olabilir. 

Bir diğer uzlaşma tuvalette tavan yüksekliğidir. İdeali en azından salonda ayakta durabildiğiniz teknedir. Ortalama bir boyunuz varsa küçük teknelerde tuvalette istediğiniz yüksekliği elde edemezsiniz. En kötü ihtimalle küçük boy teknenizde tekne içi konforunuz için kamara yüksekliğini tadil etmeniz gerekebilir. 

Bu liste çoğunlukla makul boyda tam omurgalı ve asma dümenli tekneleri kapsayıp modern tasarımların aksine daha fazla ıslak alana ve sürüklenmeye sahip olduklarından daha yavaştırlar. Dar ve derin salma ile askı dümen sığ su seyrini kısıtlar. Her ne kadar daha üstün orsa seyri ve marina içi manevra kolaylığı sağlasalar da açıkta kalan pervanenin boşta gezen halat ve denizde balık ağlarına dolanıp zarar görmesi kaçınılmazdır.

Son 30-35 yılda tasarlanan teknelerin çoğunda omurgaya askılı dümenden vazgeçilmiş, performansları ve güvenlikleri artmış, skege dayalı dümenler bir miktar gövdeden de güç sağlamışlardır. Omurgaya askılı dümenli tekneler açık deniz seyrinde size belki yarım knot hız kaybettirseler de uzun yolda bunun çok önemi yok. Bu tip tekneler daha çok alargada kalmaya uygundur. Uzun okyanus seyirleri planlamıyorsanız, sık sık marinalara girip çıkacaksanız sizin için modern tasarımlı tekneler daha uygun olacaktır. 

Aşağıdaki listedeki teknelerin çoğu imalatta kar elde etmek için polyesterden yapılmıştır. Seri üretim için kaçınılmaz olan bu inşa tarzı tekne sahibine modifikasyon yapmak ve  iç mekânda her noktaya erişmesinde güçlükler çıkartmakta, hatta imkânsız kılmaktadır.

Fiber teknelerin pek çoğunda hafiflik ve kolay işçilik sağlamak amacı ile güverte kalıp içi balsa gibi dayanıksız bir malzeme ile yapılır. Bu standart uygulama olup, zamana ve tekne üzerindeki güçlere karşı çok fazla dayanıklı değildir. Zaman içinde yıpranan bu iç malzeme su sızıntılarını ve hatta zaman içinde polyestrerde osmosa neden olur.  En büyük problem güverte üstü donanımların fiber içinde bulunan bu dayanıksız malzemeye uygun yöntemlerle bağlanmaması ve suyun engellenememesidir. Küçük kırıklar tamir edilebilir. Ancak büyük hasarlarda güverte tümü ile kaybedilebilir ve öngörülmeyen devasa masraflara yol açar. Doğru imalat tarzı ise güverte kalıbının içinde öz olarak deniz kontrplağı kullanmaktır.

Yaşlı tekneler daha fazla geliştirme (upgrade) isterler (Zaman ve para) . Aşağıdaki listede bulunan tekneler neredeyse 40 yıl önce imal edilmişlerdir. Dolayısıyla arma, motor, dümen, güverte alt yapısı, elektrik sistemleri ve su sistemleri bakıma muhtaç veya yenilenme gerektirir. Çoğu hallerde daha önce elden geçirilip yenilenmiş eski model bir tekneyi satın almak çok daha akıllıca olur. O nedenle bulacağınız en ucuz tekneyi almak yerine ulaşabileceğiniz fiyatta tekneyi satın almak daha verimli olacaktır. 

Neden büyük teknelere göz dikiyorsunuz? Gereksinimlerinizi karşılayacak ve sizi bütçe olarak da zorlamayacak bir tekne hedeflemek çok daha mantıklı değil mi? 30 Ft ve 5 ton üzerindeki tekneler ciddi olarak büyük, ağır, daha pahallı donanım, daha yüksek bakım ve onarım gideri, daha çok emek demektir. 28 ile 38 Ft tekne arasında bakım ve donanım farkı neredeyse 2 katını buluyor. 

Ayrıca büyük teknede bir şeyler yanlış gittiğinde her şey daha da zorlaşabilir. 45 Ft teknenizde, bindiren sert sağnaklarda furling genovanızı 28Ft teknedeki kadar kolay saramazsınız, ne de ırgatınız su koyverdiğinde rüzgârlı bir havada demirinizi kolaylıkla elle çekemezsiniz. 32 Ft’e yakın  ağır deplasmanlı tekneniz açık denizde daha güvenli ve konforlu olacaktır. Ama daha ufak, daha az kompleks bir tekne size daha fazla zevk verir ve pek çok konuda daha güvenli olacaktır. Ve hatta küçük bir tekne sizi denize çok daha çabuk ulaştıracaktır. 


Yeni başlayanlar için de son bir uyarı: Yeni satın aldığınız eski model teknenize acele ile aklınızdaki değişimleri uygulamak için kendinizi tutun. Öncelikle teknenizi, huyunu suyunu öğrenmek için sahil seyirleri yapın ve değişik havalarda tekneyi kullanırken kendinize uygun değişiklikleri saptayın. Aksi halde acele ile yaptığınız ve  avuç dolusu para harcadığınız değişiklikler uzun yola çıktığınızda çok eksik veya gereksiz kalabilir.
Aşağıdaki liste planladığınız yolculuk için gerektiğinde değişiklikler yapabileceğiniz tekneleri kapsamaktadır. 

32 Ft’e kadar açık deniz’e uygun tekneler.

Önerim aşağıdaki tekneleri internetten araştırıp tanımanız.
Flicka 20
Falmouth Cutter 22
Bristol 24
Pacific Seacraft Dana 24
Bayfield 25
Cape Dory 25
Cape Dory 25D
Pacific Seacraft 25
Rhodes Meridian 25
Vancouver 25
Contessa 26
Cape Dory 26
Cheoy Lee Offshore 26 
Columbia 26
Folkboat 26
Kaiser 26
Morris Frances 26
Pearson Ariel 26
Voyager 26
Westerly Centaur 26
Albin Vega 27
Bristol 27
Cape Dory 27
Cheoy Lee Offshore 27
Dockrell 27
Halcyon 27
Pacific Seacraft Orion 27
Nor’Sea 27
Sea Sprite 27
Tartan 27
Vancouver 27
Bristol Channel Cutter 28
Cape Dory 28
Cheoy Lee Offshore 28
Great Dane 28
Herreshoff H-28
Liberty Custom 28
Morris Linda 28
Pearson Triton 28
Rhodes Ranger 28
Shannon 28
Southern Cross 28
Taipan 28
Westsail 28
Alberg 29
Bayfield 29
Bristol 29
Columbia 29
Elizabethan 29
Islander 29
Westerly Konsort 29
Alberg 30
Allied Seawind 30
Bristol 30
Cal 30
Cape Dory 30
Cheoy Lee Bermuda 30
Cheoy Lee Luders 30
Morris Annie 30
Rawson 30
Cape George 31
Cheoy Lee Offshore 31
Golden Hind 31
Monsun 31
Nicholson 31
Pacific Seacraft 31
Pacific Seacraft Mariah 31
Southern Cross 31
Pearson Vanguard 32
Rhodes Chesapeake 32
Westsail 32

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder