28 Ocak 2014 Salı

KİM BU NORMAND'LAR?

Bir dönem Anadolu'nun güney kıyılarında da krallıkları vardı. Kısa bir süre için de olsa Doğu Akdeniz'i kontrol ettileri.... Hikayesini sonraya bırakıyorum.

Denir ki Grönland’da ilk Viking kolonisini Kızıl Eric’in korsan, tüccar ve maceraperest oğullarından birinin 10.yy’da kurduğudur. Kirkebat dünyasının günümüze tek kalan aynası bir viking teknesi Thornvald, Oslo Müzesinde koruma altında


1997 yılında Norveç Norheimsund tersanesinde replikası inşaa edilen Fartoyvernsenter Hardanger’i. 8'63 boyu ve 2,14 metre eni olan bu teknenin omurgası ve direği meşeden, kaplaması ve oturakları çamdan yapılmıştı. Kalfatında atkuyruğu kılı ile kenevir lifleri kullanılmıştı. Madeni aksamı bronz olup denzin etkilerinden korumak için bitkisel katran ile kaplıydı. 15 metrekarelik bir yelken ve beş çifte kürekle donatılmıştı.  Fakat en çok dikkat çeken Galiçya Poutada’larında kullanılanla aynı olan teknenin çıpasıdır. Ayrıntılara bakınca İspanya’nın Akdeniz sahillerinde kullanılmış geleneksel teknelerdeki detayları görmemek imkânsız. Bunlar aynı ailenin üyeleri.

Thornvald, Fransa’nın kuzey batıda  Aşağı Normandiyada , Calvados idari bölgesinde bulunan  Bayeux kentinde  2007 yılından beri UNESCO’nun Dünya Mirası olarak kayda aldığı Orta Çağa ait tek bir örnekte Bayeux Halıcılık müzesi avlusunda da bulunuyor: Bayeux Halısı 70 ayak uzunluğunda 50 santimetre genişliğinde yünden dokunmuş, 1066 yılında Normandiya Dükü Fatih Guillomme’un İngiltere’yi fethini 73 değişik sahne ile anlatan eşsiz bir halıdır. Bayeux Katedralinde, ilk kez Normand’lara İngiltere tahtının kapısını açan Hasting savaşını insanlara anlatan bir anlamda XI.yüzyıl filmi gibidir.  Bu müthiş “bomba” 600 değişik karakter, 200 at, kırka yakın gemi ve 100 değişik hayvan ile mitolojik figürler ile Ortaçağ’ı betimler

Gerçekten de bu teknelerden biri kadınların kiliseye gitmeleri için Fyordlarda yolculuk için 19.yüzyıla kadar kullanıldı. Thornvald kayığı bir müze parçası olarak inşa edilmiyor, iş yapıyor hizmet veriyordu. Denize indirilişinden bir yıl sonra 1998 de bir maceraperest olan  Français Yannick Favro  ve ekibi Thornvald’in eski Vikingler gibi nehir ve Okyanıuslarada sefer yapabileceğini ispatlamak için girişimde bulundu ve Norveç Bergen’den Fransa’nın Tour kentine hiçbir destek almadan ve Vikinglerin geleneksel deniz rotalarını kullanarak gitti. Sonraları tekne pekçok deniz keşiflerine katıldı ve başka Viking teknelerinin de tıpkı yapımlarına öncülük etti.


Viking filolarının XI ve XII yüzyıllarda Galiçya sularında bulundukları hem İspanyol hem de iskandinav kaynaklarında açıkça belgelidir. Amaçlar değişikti: Kent ve köylerin talanı, fetih girişimleri, feodal senyörler arası savaşlarda birinden birine destek olmak veya sadece başka hedeflere ulaşmak için alternatif yol arayışları. Ancak bu teknelerin etkileri yadsınamaz. 

Prof.Morling’in ünlü “Galiçya Geleneksel Tekneleri” araştırmasında özellikle bu etkiyi tekne inşa tekniğinde saptamaktadır:
Omurga yapısı,
Kaplama tekniği
Omurga kesitinin ‘V’ formu
Yine omurganın ‘T’ açılı yapısı
Bodoslamaya kadar devam eden omurganın eğimi
Su hattında başta ve kıçta uygulanan yapısal güçlendirmeler.

Nihayet, Bayeux halısında da görülen ve David Jones  tarafından ispat edilmeye çalışılan  dönemin yelken küçültme tekniğini (camadan) anlatan video .

Bu Normand'lar önemli adamlar(mış) Ama Anadolu'da Osmanlılarla aynı dönemde tarih sahnesine çıkmalarına rağmen ne yazık ki Osmanlılar kadar başarı gösterememiş, Haçlı Seferleri sonuna doğru tarih sahnesinden silinip gitmişler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder