Bir dönem Anadolu'nun güney kıyılarında da krallıkları
vardı. Kısa bir süre için de olsa Doğu Akdeniz'i kontrol ettileri....
Hikayesini sonraya bırakıyorum.
Denir ki Grönland’da ilk Viking kolonisini Kızıl Eric’in
korsan, tüccar ve maceraperest oğullarından birinin 10.yy’da kurduğudur.
Kirkebat dünyasının günümüze tek kalan aynası bir viking teknesi Thornvald,
Oslo Müzesinde koruma altında
1997 yılında Norveç Norheimsund tersanesinde replikası
inşaa edilen Fartoyvernsenter Hardanger’i. 8'63 boyu ve 2,14 metre eni olan bu teknenin
omurgası ve direği meşeden, kaplaması ve oturakları çamdan yapılmıştı.
Kalfatında atkuyruğu kılı ile kenevir lifleri kullanılmıştı. Madeni aksamı
bronz olup denzin etkilerinden korumak için bitkisel katran ile kaplıydı. 15
metrekarelik bir yelken ve beş çifte kürekle donatılmıştı. Fakat en çok dikkat çeken Galiçya
Poutada’larında kullanılanla aynı olan teknenin çıpasıdır. Ayrıntılara bakınca
İspanya’nın Akdeniz sahillerinde kullanılmış geleneksel teknelerdeki detayları
görmemek imkânsız. Bunlar aynı ailenin üyeleri.
Thornvald, Fransa’nın kuzey batıda Aşağı Normandiyada , Calvados idari bölgesinde bulunan Bayeux kentinde 2007 yılından beri UNESCO’nun Dünya Mirası olarak kayda aldığı Orta Çağa ait tek bir örnekte Bayeux Halıcılık müzesi avlusunda da bulunuyor: Bayeux Halısı 70 ayak uzunluğunda 50 santimetre genişliğinde yünden dokunmuş, 1066 yılında Normandiya Dükü Fatih Guillomme’un İngiltere’yi fethini 73 değişik sahne ile anlatan eşsiz bir halıdır. Bayeux Katedralinde, ilk kez Normand’lara İngiltere tahtının kapısını açan Hasting savaşını insanlara anlatan bir anlamda XI.yüzyıl filmi gibidir. Bu müthiş “bomba” 600 değişik karakter, 200 at, kırka yakın gemi ve 100 değişik hayvan ile mitolojik figürler ile Ortaçağ’ı betimler
Gerçekten de bu teknelerden biri kadınların kiliseye
gitmeleri için Fyordlarda yolculuk için 19.yüzyıla kadar kullanıldı. Thornvald
kayığı bir müze parçası olarak inşa edilmiyor, iş yapıyor hizmet veriyordu.
Denize indirilişinden bir yıl sonra 1998 de bir maceraperest olan Français Yannick Favro ve ekibi Thornvald’in eski Vikingler gibi
nehir ve Okyanıuslarada sefer yapabileceğini ispatlamak için girişimde bulundu
ve Norveç Bergen’den Fransa’nın Tour kentine hiçbir destek almadan ve
Vikinglerin geleneksel deniz rotalarını kullanarak gitti. Sonraları tekne
pekçok deniz keşiflerine katıldı ve başka Viking teknelerinin de tıpkı
yapımlarına öncülük etti.
Viking filolarının XI ve XII yüzyıllarda Galiçya sularında
bulundukları hem İspanyol hem de iskandinav kaynaklarında açıkça belgelidir.
Amaçlar değişikti: Kent ve köylerin talanı, fetih girişimleri, feodal senyörler
arası savaşlarda birinden birine destek olmak veya sadece başka hedeflere
ulaşmak için alternatif yol arayışları. Ancak bu teknelerin etkileri
yadsınamaz.
Prof.Morling’in ünlü “Galiçya Geleneksel Tekneleri” araştırmasında
özellikle bu etkiyi tekne inşa tekniğinde saptamaktadır:
Omurga yapısı,
Kaplama tekniği
Omurga kesitinin ‘V’ formu
Yine omurganın ‘T’ açılı yapısı
Bodoslamaya kadar devam eden omurganın eğimi
Su hattında başta ve kıçta uygulanan yapısal
güçlendirmeler.
Nihayet, Bayeux halısında da görülen ve David Jones tarafından ispat edilmeye çalışılan dönemin yelken küçültme tekniğini (camadan)
anlatan video .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder