Ahşap teknelerde direk çapı
ve boyu seçilen armanın çeşidine göre uygulanıyordu.
2 parçalı direklerde ( ana
direk ve üzerine eklenen gabya çubuğu) ana direk tabanı ve cundası aynı
çaptadır.
50Ft ve altı İngiliz gezi
teknelerinde alt direk güverteden cundasına kadar yüksekliği (h) averaj oranı
024h olarak uygulanırdı. Eski, diğer bir kurala göre direk alt çapı tekne
eninin her foot’u için 7/8 inch, bir diğer kurala göre ise de tekne boyunun her
foot’u için 7/32 oranı kabul edilirdi.
Direk,seçilen armanın cinsine
ve özel kullanımlarda, performansı arttırmak amacı ile geriye doğru eğimli
olarak (rake) monte edilirdi. 50Ft ve altı cutter ve sloop’larda alt direğin
her foot yüksekliği için ¼ inches, ketch’lerde 3/8 inches ve uskunalarda ½ inch
eğim verilirdi. 2 direkli teknelerde ön direk arka direğe oranla daha eğimli
olurdu. En iyi örneklerini İngiliz uskunalarında görürüz.
Direkler elde edilebilen
ağaçların boyuna ve çapına göre ya bütün bir tomruktan veya parçalı ve dolu
olarak keresteden, veya yine parçalı kerestelerden içi boş olarak yapılıyordu.
Direk için en iyi seçim çam ailesinden oluyordu. Siyah çam veya göknar genel
seçimler, Norveç göknarı en iyi seçimdi.
Tesfiyesi yapılıp iyice
zımparalanmış direkler vakit geçirilmeden, sıcaklık farkı ve rutubet nedeni ile
eğilmemesi için 1 ölçü kaynatılmış bezir yağı ve 2 ölçü paraffin (kerosen)
karışımı ile emprenye edilirdi. Daha sonra, varsa kuş gözü budaklar ve
çatlaklar mastikle doldurulur ve tesfiyesi yapılırdı.
Oregon çamı tomruktan elde
edilecek dolu direkler için en iyi malzemedir. Hafif ve dayanıklıdır. Çıralı
çam Oregon kadar dayanıklı olmakla birlikte daha ağırdır. Ladin ise diğer ikisi
kadar dayanıklı olmasına rağmen boy vermez. O nedenle daha çok serenlerde
kullanılırdı. Kızıl, sarı veya beyaz çamlarda boy bulunduğu zaman direklerde
kullanılan ağaçlardı.
John Leather
The Gaff Rig Handbook
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder