27 Ocak 2017 Cuma

Tara Tari Jüt elyaf “Rüya Teknesi”

YENİLENEBİLİR MALZEMELER
Gold of Bengal, jüt fiber yelken teknesi (Courtesy of Gold of Bengal)

Genç Fransız mühendis Corentin de Chatelperron’un bir rüyası vardı.Rüyası Bangladeş’te jüt elyafından teknesi Tara Tari’yi inşa ettiğinde gerçek oldu. Amacı Dünyada bulunan doğal malzemelerin cam elyafının yerini doldurabileceğini ispat etmekti.Fransa’ya geri dönüş yolculuğunda jüt sağlam kaldı, kendini ispatladı.

NauticExpo e-mag: Tata Tari projesi nasıl başladı?
Corentin de Chatelperron: 2009 yılında Bangladeş’te bir fiber tekne yapım firmasına çalışmak için gittim. Hemen cam elyafına alternatif olacak malzeme arayışına girdim. Cam elyafı çok çevreci değildi. Jütü, doğal elyafı inceledim. Jüt ısırgana benzeyen uzun boylu bir bitkidir. Kenevir ile aynı aileden ve özellikle Hindistan ve Bangladeş'teki Ganj deltasında yetişiyor. Bitki, ip, ve patates çuvalları yapmak için kullanılan elyaflarla çevrelenmiş, merkezi bir odunsu gövdeye sahiptir.

Fransa'da insanlar cam elyafını zaman zaman keten elyafla değiştiriyorlar. Bu yüzden Fransız uzmanlarından araştırma yardımı talep ettim. Ayrıca, kompozit malzemelerdeki jüt lifi kullanımını araştıran pek çok Hintli ve Bangladeşli bilim adamı vardı. Başlangıç noktam Bangladeş'teki endüstriyel ölçekte jüt kullanımına bakmak ve onunla tekneler yapmaktı.
Tara Tari için, Corentin cam elyafının % 40'ını jüt lif ile değiştirdi ve reçine ekledi (Courtesy of Gold of Bengal)

NE e-mag: Tara Tari’nin neresinde jüt kullandın?
Corentin de Chatelperron: Gövdede.. Tekne imalatında temel prosedür, fiberglas ve reçineyi tekne kalıpları içine döşemektir. Cam elyafın% 40'ını jüt lifi ile değiştirdim ve reçineyi ekledim.

Yelken her zamanki sentetiklerden yapıldı.. Bangladeş'te, kısa, yerel geziler için pamuklu yelken kullanıyorlar. Ancak Tara Tari'yi Fransa'ya kadar götürmek zorunluluğu olunca, daha güçlü bir şeyler lazımdı. . Geri kalanı için, Bangladeş'te eğlendinlen amaçlı tekneler olmadığından, geri kazanılan materyalleri kullanmak zorundaydım. Örneğin, direk, eski yük teknelerinden çıkma borulardan oluşuyor ve salma kargo gemisi kalın çelik hurdalarından. Bangladeş'te birçok yük gemisi sökülüyor -benim için mükemmeldi.

NE e-mag: Herhangi bir sorun yaşamadan Fransa'ya geri dönebildin mi?
Corentin de Chatelperron: Evet. Bangladesh’ten Fransa’ya 6 ay sürdü. Dört ayı yalnızdı. Sonraki iki ayda arkadaşlar bana katıldı. . Jüt elyaf kırılmadı. Onunla ilgili hiçbir sorun olmadı. Aslında, bir arkadaşım Tara Tari'yle Atlantik'i geçti. Bu tekne, dünya turunun yarısı kadar yolda yelken açtı ve sağlam olduğunu kanıtladı.

İkinci tekne Gold of Bengal, kabuğu 100% jüttür (Courtesy of Gold of Bengal)

NE e-mag: Ardından,% 100 jüt lifi olan ikinci bir yelkenli tekne“Gold of Bengal” inşa ettin. Corentin de Chatelperron: Doğru. Tara Tari’yi inşa ederken piyasada satılan ham jüt kumaşları kullanmıştım. Onlardan genellikle patatas çuvalları yapıyorlar. Ancak, bu uygulama için özel bir kumaş yapmak için lifleri kullanmak daha iyidir. Gold og Bengal’de bunu yaptım. Paris Boat Show'da Tara Tari'yi sergiledim. Böylelikle, özellikle tekne yapımı için bir jüt kumaşı geliştirmek amacı ile Bangladeş'teki bir araştırma merkezi kurulumu için ortak ve finansman buldum.
Doğrudan kumaş haline getiriyorsunuz, iplik değil. İplikte lifler bükümlüdür. Bengal Altını için, birbirlerine paralel uzanan ve birbirlerine dikilmiş liflerle bir kumaş yaptık. Performans çok daha iyi oldu.. Bükülmüş lifler bir yay şekli alır ve bir zikzak deseni oluşturur. Bu, çok daha düşük mekanik mukavemet ile sonuçlanır. Paralel lifler iki buçuk kat daha güçlü, maksimum potansiyelleri ortaya çıkar.

İkinci teknemiz Gold of Bengal’i bu yöntemle inşa ettik. %100 jüt elyafından yaptık, hiç cam elyafı kullanmadık

NE e-mag: Fakat reçine hala petrolden elde edilmiyor mu ?
Corentin de Chatelperron: Evet. Reçineyle gidecek bir yolumuz hala var. Geri dönüştürülemeyen klasik bir tekne malzemesi olan polyester reçine kullandık. Kısmen biyolojik olarak üretilen daha yeni reçineler var. Geri dönüşümlü değiller, çünkü kısmen organiktler, ancak bu küçük bir ilerleme. Daha yakın zamanlarda, termoplastik reçineler geliştirildi. Teknenin ömrünün sonunda eritilebilirler ve tekrar kullanılabilirler. Bu yepyeni. Geri dönüşümlü reçineyi kullanarak yeni bir tekne projesinde çalışmaya başlıyoruz.
Tara Tari (Courtesy of Tara Tari)

NE e-mag: Cam elyaf neden çevreye zararlıdır?
Corentin de Chatelperron: Kumaşı yapmak için camdan çok ince elyaf çıkarmanız gerekir. Bu çok ısı gerektirir. Depolar 1500 dereceye kadar ısıtılır ve çok fazla enerji tüketirler. Buna ek olarak, fiberglas Bangladeş'de üretilmez, ancak ithal edilmelidir. Bu, tedarik için çevresel bir maliyet olduğu anlamına gelir. Ve reçine ile karıştırıldığında, malzeme ömrünün sonuna kadar fiberglas olarak kalır ve yanmadığından onunla hiçbir şey yapamazsınız. Sonunda elinizde sadece gömülmesi gereken atık kalır. Bunun tersine, geri dönüşümsüz petrol esaslı reçine ile kullanıldığında bile, jüt lifi yakıt olarak kullanılabilir. Bu nedenle, jüt ve petrol esaslı reçineler ideal olmasa bile, fiberglas'dan daha iyidir.
 Bangladesh Jütü (Courtesy of Gold of Bengal)

NE e-mag: Jüt elyafından motor tekneleri de üretebilir misiniz?

Corentin de Chatelperron: Sadece motor tekneleri değil başkaca pek çok şey- yüzme havuzları, fiberglastan yapılamakta olan araba ve tren parçaları gibi. Aslında, denizcilik sektörü fiberglas pazarının sadece% 10'unu temsil etmektedir. Tekneler sadece bir örnektir. Potansiyel pazar çok büyük.

NE e-mag: Bu üretim modelini yerel olarak genişletmek mi istiyor musunuz?
Corentin de Chatelperron: Kesinlikle. Bangladeş'te bu, cazibesini yitiren jüt lifi endüstrisini gençleştirecek Bileşik malzemelerle kullanıyorlarsa binlerce, hatta milyonlarca insan için bir geçim kaynağı olabilir. Ve bu çevre için muazzam bir artı olacaktır.

“Dünyada her bölge doğal elyaflarına sahiptir ve geleneksel olarak halk tarafından kullanılır”

Fransa'da skipper Roland Jourdain, teknesi Gwalaz'ı keten elyaftan inşa etti. Dünyanın en iyi keten lifi Fransa'da bulunur. O ve ben ortaktık. Dünyada her bölge doğal elyaflarına sahiptir ve geleneksel olarak halk tarafından kullanılır. Her durumda bitki lifleri mekanik mukavemetleri için seçilir.. Günümüzde, fiberglas yerine kompozit malzemelerde bu elyafları kullanabiliriz.

Şimdi Madagaskar'dayız, ip üretmek için sisal elyaf kullanıyorlar. Bu elyafın tekneler veya diğer ürünler üretmek için mükemmel bir şekilde elverişli olduğuna inanıyoruz. Bu “low-tech” konsepti

Celia Sampol

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder