27 Mart 2014 Perşembe

OTOMATİK PİLOT (RÜZGÂR DÜMENİ)

BERNARD MOITESSIER

Uzun yılların alışkanlığı olacak ben genel olarak teknede yalnız olmayı yalnız seyir yapmayı seviyorum. Bu bana gerçek anlamda özgürlük duygusu veriyor. Bu özgürlüğü rahat yaşayabilmek için de prensip olarak yelken teknesinde hemen her şeyin, sabit ve hareketli armanın, makinenin, tekne içi yerleşimin ve kullanımının basit ve sağlam olmasını tercih ediyorum.

Sürekli dümen tutmak da bıktırıcıdır. Dümeni bırakıp acilen başka bir iş yapmak veya sadece bir kadeh şarap içmek için dolaptan testiyi çıkartmak bile zaman zaman dert olabilir. İşte bu nedenlerden Ionia'ya bir rüzgar dümeni koymayı planlıyorum.

Örneğin ön yelkenlerde sarma sistemini, havuzluk kenarlarında veya bina üzerinde yelken vinçlerini, tekne ne kadar büyük olursa olsun dolap dümen sistemini sevmiyorum. Bunlardan bazıları yelken tekniği açısından zaten doğru uygulamalar değil bazıları ise anlık kontrol edilebilirlikleri olmayan unsurlar.

Dolap dümen yeke dümende olduğu gibi rüzgârı ve gücünü vücuduma aktaramıyor. Vinçler yerine basit palangalar çok daha fazla güç üretip sert havada bile boş almayı kolaylaştırıyor, 150 yıllık Weykehem sarma sistemleri kullanılsa bile sarılan yelken alanı küçülse de yelken etki merkezi gittikçe yukarı kalkıyor. Oysa biz yelkeni olabildiğince güverteye yakın küçültmekten yanayız. Sarma sistemi olmadığında cıvadra üzerinde sürülen gargari halkası ile flok basılıyor. Pupa seyirlerde  gargari halkası bodoslamaya çekilip flok bir kontradan trenket diğer kontradan ikiz yelken olarak kullanılabiliyor vs vs.

Moitessier  “Uzun Yol” kitabının ekinde Joshua ile ilgili teknik bilgiler veriyor. Her biri altın değerinde. Bu  arada çok önemli bir de saptamada bulunuyor : “Esas prensip, gezi düşüncesine göre ve her zaman aynı. Şu şekilde özetlenebilir: ”Basitlik ve sağlamlık
He ne kadar Moitessier bütün kıç şekillerine göre ayrı ayrı rüzgâr dümenleri tarif edip krokilerini koymuş ise de ben hem Ionia hem de genel olarak baş/kıç bir teknelere uygulananları paylaşacağım. Başka bir zaman da ayna kıç teknelere konanları paylaşırım.
Moitessier’nin de belirttiği “gibi bu krokiler kısıtlayıcı değil, herkes kendine göre uygun rötuşları yapabilir“

Joshua’nınki iyi ama mükemmel değil. Gerçekten de fletner ana dümeni aşağıdan biraz geçiyor. O zamanda limanda bir şeyler takılabilir. Denizde ise paraketenin salvosu, seyirtme oltası falan. Ophelie’ninki prensipte aynı ama fletneri dümen palasından uzakta tutulmuş. Kaldıraç kolu daha verimli olduğu için en hafif havada bile dümene etkisi daha iyi oluyor. Ayrıca bu düzeneğe hiçbir şey de takılmıyor.

Önemli Not: Rüzgâr yelpazesi fletnerin üstüne monte edildiğinde, yelpazenin bulunduğu yer mutlaka fletner ile ana dümen palasının iğnecik eksenlerinin kesiştiği noktada olmalıdır. Aksi halde sistem çalışmaz ve tekne bocalayıp rotasından şaşar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder