19 Nisan 2015 Pazar

« Hermione »un UZUN SEYYAHATİ



XAVIER LEOTY / AFP'den tercüme

Bu Paskalya arefesinde kalabalık güvertede hareketleniyor. Tayfalar halatları roda ediyor, son turistler gemiyi terk ediyor, subaylar kendilerine çeki düzen veriyor. La Rochelle limanında Bakan bekleniyor. Kalabalığın ortasında kravatlı yaşlı bir adam güverte bankında oturmuş bastonuna dayanıyor.

Her hangi bir bank değil, güverte kıç omuzluktaki tek bank, kan kırmızı. Buradan komutan Louis-René de Latouche-Tréville, adamları mermi yağmuru altında kalan donanım ve direkler altında hücuma kalktıklarında emirler yağdırıyordu.

Çünkü Hermione bir savaş gemisi. 26 topu 12 librelik mermilerini İngiliz gemilerine yolluyordu. 1780 yılıydı ve Amerika kıyılarında idiler. Neredeyse iki buçuk yıl sonra Hermione yeniden Yeni Dünyaya doğru yol alıyor. Ön görülen yola çıkış tarihi 18 Nisan.

Çılgın Fikir.

Bu Paskalya sabahı Bakanı izleyen her hangi bir adam değil. Jean-Louis Frot, 83 yaşında neredeyse çeyrek yüzyıldır bu anı bekliyor. Rochefort Kentinin 1977 den 2001’e kadar Belediye Başkanı, kentinin tarihi mirası için mücadele vermiş, sonra Donnelly ve Erik Orsenna gibi bazı hayalperestler ile kentin altın çağlarında, tersanelerinde inşa edilmiş tarihi bir gemiyi yeniden yapmak gibi çılgın bir proje fikrini ortaya attı.

Eh yapılacak ise neden Hermione olmasın? XVIII: Yüzyıllın en güzel fırkateylerinden biri. Hatta General La Fayette’i direnişçilere yardım için Amerika’ya götürmüştü. 65 metre boyunda, 3 direkli, 2 000 metre kareden fazla yelken alanlı.

1997 yılında başlandığında tersane müthiş bir performans ortaya koydu. Dört milyondan fazla insan marangozların, demircilerin, abanoz ustalarının, armadorların, yelken dikimcilerinin yavaş yavaş hayat verdikleri denizcilik sanatını seyretmek için geldiler ve tekrar geldiler.

Sekiz yıla yakın gecikme.

Halka malolmuş başarı projenin borçlanılmadan kendini finanse etmesini sağladı. Alınacak yol düşünülenden daha uzundu. İlk iş programından neredeyse sekiz yıl uzadı. Ve daha pahalıya mal oldu. Son harcanan bütçe 40 Milyon Eurodan fazlasını buldu ve bunun yarısı teknenin inşasında kullanıldı.

Yerel kollektifler, Rochefort kenti, Charente-Maritime departmanı ve Poitou-Charentes bölgesi yapımın büyük bölümünü finanse etti, Hermione- La Fayette derneği işletmenin ( ziyaretler, bakımlar, satılan biletler) ile üçte ikisini sağladı, gönüllü hizmetlerini hiç dikkate almıyoruz.

Güverteyi yalayan serin esintiye duyarsız Jean-Louis Frot teknenin pruvasını sabitleyip herkesin aklını kurcalayan soruyu sordu: « Hermione Amerika’dan döndü. Ne yapıyoruz? » Ağustos ortasına kadar program dolu. Kanaryalarda bir moladan sonra fırkateyn 5 Haziranda Virjinya’da Yorktown’a ulaşacak. Sonra sahili takiben 4 Temmuzda, Bağımsızlık gününde New York, 11 inde Boston, Ağustos’ta Brest’e dönmeden Kanada’da Saint-Pierre-et-Miquelon.

Toplamında şenlikler öngörülerek hazırlanan on beşe yakın ziyaret. Ağustos sonunda yuvasına dönmüş olacak. Ve bütün yol yorgunu kahramanlar var oluş soruları gündeme gelecek. Ben kimim? Ülkem neresi? Babam kim?



Gerekli anakronizmler

Ben kimim? Seyir yapabilen bir gemi. Herkesin bu Paskalya hafta sonunda beklediği bayan bakan Ségolène Royal. 20 yıldan fazla bölgeden seçilen, daha önce Belem’in kaptanı olan Yann Cariou’ya kendi elleri ile “Okyanus geçiş yetki belgesini” vermeye geliyor.

Bunun için, tutucu geleneksel tekne inşacıları taviz vermek zorunda kalmışlardı. Ambarda bir akü grubu ve iki iri elektirikli motor, dondurucular, yedek su tankları, çöp konteynerleri gibi okyanus geçişini rutubet ve hastalıklar ile karabasana çevirmeyecek çağdaş konfor gizlendi. Sonuçta bu anakronizmler malzeme ve mürettebatın güvenliği için toplamda tekne için harcanan 26 milyon € içinde sadece 4 milyon € bir pay aldı.

Yapım resimleri için : https://www.facebook.com/pages/Chantier-Hermione-Lafayette/123280104434194?fref=ts

Yetkilendirme, yatırımlar yetmiyor. Yola çıkmak için denizde bir mürettebata ve karada bir başka ekibe gerek var. Yann Cariou gemiye 80 denizci aldı, bunların yirmiye yakını profesyoneller ve 60 a yakını tümü ile gönüllülerden oluşuyor.

Sayısız manevra

Motivasyonlarına göre seçilmiş olanlar sonsuz sayıda manevrayı öğrenmek zorunda. Rüzgar sertlediğinde yelkenleri küçültmek için 40 metre yüksekliğinde direklere tırmanmak gerek. Deniz tutması olanlar kenarda!

Tutku onları kırbaçlıyor. Hamakların ve tuvaletlerin bulunduğu palavra güvertesinde, döşeme üzerinde dört ayak Capucine kalafat yapıyor. Sızdırmazlık sağlamak için döşeme tahtaları arasındaki boşlukları iplik haline getirdiği keneviri. Paris’ten gelen sıkıntılı mektubu yeni aldı ama onun macerası burada, tam ambarın üzerinde. Her şeyi bırakıp bu anı yaşamak isteyenlerin sayısı 200 ü geçiyor.

« Bu XIX. Yüzyılın sonundaki yelkenli gemilere Belem gibi, karşın XVIII. Yüzyıl büyük gemilerinin karakteristiği” diye anlatıyor Belem Vakfı eski Başkanı Paul Le Bihan “Seyir için çok daha fazla mürettebata gerek var. Belem’de 13 adam yetiyordu. Ekonomik model tümü ile farklı” Belem daha sık seyre çıkıyor ve paralarını ödeyen stajyerler alabiliyor.

Ve tabii bu sadece buz dağının görünen tarafı. Karadaki bakım işlemleri kayda değer. Örneğin geminin her yıl tamamına yakını boyanmalı. Toplamda “Hermion”u yüzer halde tutabilmek için yılda 800.000€ gerekiyor. Bütün bu harcamalar her 2, 3 yılda bir çıkmak için.

Gösteri seyirlerinin her biri 2 milyon euro olarak değerlendiriliyor ve bu rakamı gemi kendisi finanse etmeli. Ziyaret kabul edenler limanlar La Rochelle, Bordeaux veya Brest fırkateyn bayramı düzenlemek için günlük 75 000€ ödemek durumunda.

Rochefort ve bölgesinin bayrağının bölge dışında göstermek kamu yararı olarak değerlendiriyor.

« Bir tekne artık seyir yapmıyorsa, ziyaretçilerinin sayısı zaman içinde azalıyor” diye garanti veriyor Vakıf Başkanı Benedict Donnelly “ Avrupa’da benzerlerimizde de saptadığımız budur” Amerika macerası 3 milyon €ya mal olacak. Ziyaret edilecek limanlar ve yerel sponsorlar da 2 milyon € finanse edecekler.

Bir nimet ve bir kafa s..kici

Ülkem neresi ? Rochefort. Kent için Hermione hem bir nimet hem de bir kafa s..ci bela. Kent XIV.Louis’nin donanması için İngiliz toplarından korunaklı bir tersane olarak Colbert tarafından kurulmuştu. Ama aynı zamanda hep Protestan hem de tüccar La Rochelle ile beklenen savaş için Katolik bir kentin kuruluşu için de istek ve irade vardı.

Yaşlı ve eski iblisleri uyandırmak uzun sürmedi. « İşte La Rochelle Hermione’u biz batırdı! » diye şikayet etti Rochefort halkı, özellikle de geminin düşman tarafına gittiğini gören tüccarlar. Müze ve tüccarlar tarafından hesaplarda %50 düşüş kaydedildi. Rochefort, müreffeh bir şehrin yamacında kalmış görece daha fakirdir. Yirmi yıldır tarihi mirasını restore etmek için mücadele etti ve elinden kaçırmak istemiyor.

Aynı zamanda, sadece geminin bakım masraflarını karşılayabilir. Rochefort yeni Belediye başkanı Hervé Blanché «Hermione’un inşasına ve liman ekipmanlarına yaklaşık 9 milyon euro harcadık, masraflarımızı kısmalıyız ». O da Hermion’un yol yapmasını istiyor ama kim finanse edecek?

Yorgunluk kendini belli ediyor.

Babam kim? Bugün hep sahibi hem de geminin armatörü olarak Hermione-La Fayette Vakfı. Ama yorgunluk çökmüş bile. Benedict Donnelly görevi yıl sonunda devretmek istiyor ve gönüllüler ile onların etrafındaki küçük bir destekçi grubu tutkularının buraya getirdiği maceranın zaman içinde idari mekanizma içinde yok olacağından çekiniyorlar. Bir şirket etüd ediyor. Kim yönetecek ve ticari olanakları neler olacak? Çok fazla soru, az fikir var.


Daha fazla resim ve bilgi için : https://www.facebook.com/hermione.voyage?fref=ts

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder