Kuzey Brötanya denizcilik tarihi.
27 aout 2013
Article de Pierre-Yves Decosse
1913’de Paimpol Limanında fotoğraflanan tipik bir İzlanda Guleti.
Guletlerin doruk noktası 35 metre uzunluğuna kadar çıktı.
XVI. yüzyılın başından beri, Kuzey Brötanya
Terre- Neuve (Newfounland) da morina avlamak üzere balıkçı tekneleri inşa eder.
İzlanda’daki morina avı destanı açık olarak daha yakın tarihlidir. 1852 yılında,
Paimpol’lü armatör Louis Morand, Dunkerque balıkçılarını takiben,
Danimarka yapımı, Brezilya sahillerinde el konulan zenci köle gemisi “Occasion”
isimli guleti İzlanda’ya gönderdi. Bu ilk
gemi ve sefer donatımı Paimpol limanı için İzlanda destanı başlangıcı oldu. Ama
aynı zamanda Binic ve Dahouet limanlarını da harekete geçirdi.
Bu dönemin
başlangıcında, İzlanda seferleri için armatörler, kotralar (Cutter), lügerler
(Lugre) ve daha gelişmiş brik veya gulet hatta üç direkli her çeşit gemi
gönderdiler. Bu tekneler genellikle kelepir
fiyatına alınan eski kabotaj tekneleri veya Kuzey Fransa’da inşa edilip
donatılmış yaşlı açık deniz balıkçı teknelerdi.
Bu destanın başlangıcında, 1860lara doğru, Paimpol,
İzlanda’da av yapacak kapasitede gemiler üretemiyor, daha küçük tekneler denize
indiriyordu. Böylece 1880 yılında, tekne yapımcısı Louis
Laboureur, babasının tersanesini devralıp “İzlanda Guleti” modelini geliştirmek
ve inşası için kolları sıvadı.
Pierre-Louis Marie Laboureur 1842 1892
Deneyimi ve yeteneği sayesinde, kaptanlar ve armatörler ile konuşarak,
önceki teknelerin hatalarını irdeleyerek, av şartlarını analiz ederek ve çokça
meydana gelen deniz kazalarını dinleyerek pek çok yeni gulet inşa etmesini
sağladı.
Tekne yapımcısı Louis Laboureur’ün
İzlanda guletini ve özelliklerini ortaya koyan yaratıcılığı neydi?
Bunun için, öncelikle İzlanda’ya sefer yapan teknelerin çalışma
şartlarını ortaya koyacağız. Gulet,
Brötanya sahillerinden ilkbahar başında yola çıkıp yaz sonunda geri dönüyordu. Mevsim
ortasında kısa bir süre fiyordların birinde mola veriyor ve 6 ay boyunca denizde
kalıp kuzey Atlantik’in her hava ve deniz koşuluna göğüs geriyordu. Özellikle
İzlanda yöresinde rüzgâr ve deniz çok zorlu olur. Tekne, özellikle denizci
olmalı ve hemen kendini toplayacak özelliğe sahip olmalıdır. Gulet, hava ve
seyir ne olursa olsun başarılı olmalıdır. Bordadan alınan sert sağanaklarda, gulet
rüzgâr altı tarafını hızla toparlayabilmeli, dolayısı ile kaba dalgalarda
yürümelidir. Apaz seyirlerde de aynı şekilde verimli olmalıdır. Louis Lacroix « Fransız son morina yelkenlileri » yazısında bu
balıkçı teknelerine duyduğu beğeniyi « Guletler,
özellikle de Paimpol’de inşa edilenler, düzenli ve sabit rüzgârda kolayca 10
Knot’lara erişiyor. 24 saatte, sürekli kontra değiştirerek 30 mil yol yapıp hem
kaba denizde hem de eğlenmede/how to mükemmel davranıyor”
İzlanda guleti, belki armatörlerinin
tekneyi siyaha boyamaları yaygın olan Binic limanından, 7 kuvvet apaz seyirde,
ana yelekende 2 camadan ve karula yakası yukarı kaldırılmış, mizana da tek
camadan, gabya birkaç tur sarılmış, trenket ve küçük flok ile seyrediyor.
Gulet, rüzgâr altına akarak ekibin rüzgâr üstü parampetine sıralanıp el
oltaları ile avlanır. Dümen sabitlenmiş, yelkenler trimlenmiş, bu yavaşça akışta
pozisyonunu korumalıdır. Bütün gün boyunca güvertede avlanan ve balıkları
işleyen mürettebat için tekne salınımları olabildiğince yavaş ve bordaya çarpan
dalgalar tekneye çok fazla girmemelidir. Gece, tekne yol alarak yeniden av
sahasına gider. Gulet, kısıtlı mürettebat ile manevra yapabilmelidir. Manevra
görece basit olmalıdır, bütün balıkçılar iyi yelkenci değildir, onlar balık
avlar. Gulet önemli bir hamule kapasitesine sahip olmalıdır: ortalama 160- 180
ton tuz ve hemen hemen aynı miktarda morina taşırlar.
Av sırasında ana yelken karula yakası
yukarı kaldırılmış ve trenketi bir miktar basılmış akan İzlanda guleti. (Cliché
des OEuvres de Mer)
Nasıl oluyor da Laboureur tersanesi, Paimpol’daki diğerleri ve
Binic’deki Chevert tersanesi bu denli karmaşık şartları bir arada toplayacak mükemmel
orta yolu bulmayı başardı?
Bunun için İzlanda
Guleti ile “öncüllerini” karşılaştıracağız. Bu öncül, model alınan gulet “Léonie Cécile”,
1854 de kabotaj için Honfleur’de inşa edildi ve 1864den 1868’e kadar İzlanda’ya
ava gönderildi. İşte 1866 tarihinde
Amiral Paris teknenin planlarını Paimpol’de çizdi.
“Léonie Cécile” özellikli
bir kaderi var; Kısa sayılabilecek İzlanda kariyerinden sonra yeniden kabotajda
kullanıldı. 1883de Normandiya’da battı, enkazı bulunduğunda halen Regnéville
müzesinde sergilenen omurgasının bir bölümü, bodoslaması ve bazı eğrileri
sayesinde teşhis edildi. François Renault, Amiral Paris’in planlarını
da kullanarak modelini yaptı.
Tipik İzlanda guleti
planları, Laboureure tersanesininkiler de dâhil bir yangında yok oldu. O
nedenle, 1895 de Binic’te inşa “Florentine” ve 1911 de Kerity’de inşa edilen “Anémone” guletlerini referans alacağız.
NOT: Gabya donanımlı guletlerin tam tarihine girmeden, XVIII. Yüzyılın
sonlarında hızlı bir ticaret teknesi ortaya çıkan gabya donanımlı teknelerin
bazı özellikleri:
1880’den sonra
Amerika’da, bugün “Pride of Baltimor II” ile temsil edilen gabya yelkenli ince
guletler ortaya çıktı. Fransa’da İmparatorluk’ta ve İngilterede, korsanlıkta da
kullanılan aviso guletleri oldular. Sonra XIX. Yüzyılda gabya donanımlı, az çok
ince formlara sahip kabotaj tekneleri geldi. Bunları aynı zamanda Newfounland’da
avlanırken de görüyoruz.
Bazı
guletlerin özellikleri.
1866 da Amiral Paris tarafından çıkarılan
“Léonie Cécile” plan, kesitler ve
yerleşimi. (Souvenir de marine de l’Amiral Paris)
François Renault tarafından çizilen Léonie
Cécile plan ve kesitleri.
Léonie
Cécile
Bodoslamalar arası uzunluk:
20,43 m
Genişlik: 6,51 m
Yüklü su kesimi: 2,72
m
Yüklü deplasmanı:
157 tonnes
Bu gerçekten de küçük bir gulet.
Florentine Form ve kesitleri (Bateaux des côtes de Bretagne Nord,
Jean le Bot)
Florentine
:
Bodoslama gagası
hariç boy: 33,10 m
En: 7,20 m
Su kesimi: 3,90 m
Deplasman: 292 tonnes
Plan des formes de l’Anémone Plan ve kesitleri, Bonne Tersanesi
bir çizimine dayanarak François Chevalier yorumu
Anémone
Boy: 38 m
En: 7,53m
Su kesimi: 4m
Deplasman353 tonnes
Guletlerde boyların
uzadığını görüyoruz. Anémone uç bir örnek, genel boyut olarak İzlanda guleti
Florentine’e daha yakın. Zaten Bonne Tersanesi de genel boyutları aşağıdaki
gibi veriyor:
Bodoslama gagası hariç:
35,1 0m
En: 7,53 m
Yüklü su kesimi: 4,50
m
Ortalama deplasman: 353 tonnes
Formların karşılaştırması
Léonie Cécile bir yük gemisi formlarına sahip, eğri akrepleri basık, karinası bu
boyda bir tekneye göre hacimli, su kesimi alçak, böylece küçük limanlara bile
girmesini sağlıyor. parampeti yumuşak. Su üstü kesimi en geniş şekilde
kullanılmış hatta su hattında, kamburu, şiyer hattı ve çalımı ölçülü ve
güvertesi oldukça alçak su hattı üzerinde.
Florentine ‘in
formları karina dibinde vurgulu V şeklinde olup derin bir karina elde edilmiş,
Parampeti yumuşak, kamburu ölçülü, baş tarafı ince ve talamar verilmiş, şiyer
hattı vurgulu. Bu plan denge ve zerafet hissi veriyor.
Anémon’un formları yine geleneksel
çizgili. V dip yine vurgulu, parampet çok yumuşak ve şiyer hattı daha az
belirgin, güverte su hattından daha yukarıda görünüyor.
Buna rağmen geleneksel
İzlanda Guletinde bir de kusur vardır. Ahşaptan yapılan ve iğneciklere
yaklaştırılan dümen palasının önüne taşınmış dümen şaftı bir hatadır ve çok
ciddi avaryalar ile teknenin kaybına yol açmıştır. 1913 yılına doğru yapımcı
Bonne Lesueur bu sistemi önemli oranda geliştirecektir.
Bir İzlanda guletinde yerleşim. Bazılarında korunaklı
bir dümen dolabı bazılarında basit palangalı yeke bulunur.
Guletlerin iç
yerleşimi oldukça gelenekseldir, Baş tarafta oldukça hacimli bir kamara ve her
denizciye bir bölme. Léonie Cécile’de ise bu baş kamara oldukça küçüktür ve iki
kişiye bir bölme düşüyordu. Son dönem guletlerinde bu bölüm bir kaporta
vasıtası ile hem havalandırılıyor hem de ışık alıyordu, genel olarak bir de
küçük soba ile ısınılıyordu. Ana direk arkasında minik bir mutfak ile kaporta
vardı. Balık ambarları tekenin ortasında ve ağırlıkları da çok iyi
dengelenmişti.
Ortak kamara veya salonun arkasında kaptanın, ikincinin ve tuzcunun ve belki
başkalarının da yatak bölmeleri vardı.
Gabya donanımlı gulet, bu tip av şartları için
dengeli ve dağıtılmış yelken alanına sahiptir. Gabya yelkeni, brik gulette veya
bir üç direkli hareketli donanımında olduğu gibi dar açılarla kullanılabilir.
Léonie Cécile’in donanımı dimdik bir mizana ve
oldukça eğimli bir ana direk ile biraz
daha ilkel görünüyor, özelliklede gabya üzerine basılan papağan ile. Mizana
sereni üzerinde bulunan halkalar ile gerektiğinde direk üzerine toplamak ve
yine seren üzerinde sürülen halkalarla yelken basılıyor.
Paimpol limanı rıhtımında tipik bir
İzlanda guleti.
İzlanda Guletinde en
önemli donam gelişmesi sarılabilir gabya sistemi olmuştur. Bu teknik ile
direkğe adam göndermeden gabyanın kolayca açılıp kapanmasını sağlar. Bu da
yüksek denizlerde ve sert rüzgârda önemli bir gelişimdir. Islanmış yağmurlukları
ile soğuktan donmuş, kaba ve ağır saboları ile yelkeni güverteden küçültmenin
lüksünü tahmin edebiliriz.
Sarılabilir gabya sistemini Paimpol’lü bir
demirci olan M.Dossman hayata geçirdi.
Dossman, Paimpol de bulunan en önemli demir atölyesiydi ve 15 demirci, 2
makaracı, 6 armador ve 4 ocak çalıştırıyordu. Deniz demircileri sadece madeni
parçaları ve mıhları üretmiyor aynı zamanda armada kullanılan bütün demir
aksamı imal ediyor, sabit donamda yerine bağlıyordu. İzlanda guletlerinde arma
özellikle çok sağlamdır
Sarılabilir gabya sistemi prensibi ve
şeması (technique et pratique des Grandes pêches maritimes Massenet 1913)
Bütün
bileşen bu özellikler ile her havada mükemmel hizmet veren İzlanda guletini
meydana getirir. Guletlerin üstün denizcilik yetekleri, dirayetli kaptanların
deneyim ve uzmanlıkları, dayanıklı mürettebatlarına rağmen, sadece Paimpol’de
1853 ile 1936 yılları arasında 867 denizciyi ve 100den fazla gemiyi denizde
kaybederek ağır bir bedel ödemişleridir.
Kış aylarında Paimpol baseninde
armalarından soyulmuş Guletler.
Bu da dönemin bir kartpostalından . İzlanda Guleti..
Bu da dönemin bir kartpostalından . İzlanda Guleti..
Bağlantılar:
Dahouet Tarihi miras
atölyesi
Manche denizcilik
müzeleri
Meraklısına
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder