Aout 2014 Pierre-Yves Decosse
Pierre-Yves Decosse tarafından sitesinde yayımlanan "Bir İzlanda Guletinin Manevraları" başlıklı incelemesini tercüme ettim. Kendisinin yazılı izni ile yayımlıyorum.
İyi hava donanımlı İzlanda
guleti. Güvertesinde görünen dorilerden de anlaşıldığı gibi Terre Neuve (Newfoundland) banklarında avlanmak için donatılmış.
İzlanda
guletleri ve özellikle de Paimpol limanına bağlı olanlar mükemmel denizcilik
yetenekleri ile tanınırlar. Bu tekneler dengeli dağılmış yelken alanı, baş
tarafları güçlü ve korunaklı fakat zarif, görece olarak hafif, makul ölçülerde
yelken donanımlı, mürettebata yeterince yaşam alanı sağlayan her havaya uygun
teknelerdir.
İki
savaş arasında Ulusal Donanma, Denizcilik Okuluna eğitim için iki gemi yapmaya
karar verdiğinde seçim haklı olarak İzlanda guleti oldu. Fécamp’da 1932 de inşa
edilen “L’Etoile”
ve “la Belle-Poule” Ulusal Donanmada
hizmet veriyor.
Önce bir balıkçı guletinin boci tramola
manevrasını sonra da fırkateyn kaptanı Bay M. De Kerviler’in “Manevra
Risalesi”nden donanma guletlerinin manevra ve performanslarını inceleyeceğiz.
Av donanımı, rüzgara karşı travers,
ana yelken ıskotası boşu alınmış, karula yakası yükseltilmiş ve trenketin bir
kısmı basılmış.
«Açık deniz balıkçılığında
teknik ve uygulamalar » Massenet 1913
Guletlerde manevra notları
Avlanma Donanımı.
İyi havada, sadece
ana yelken basılı, ıskota sonuna kadar boşu alınmış, seren donamı ana direk
çarmıhları önüne taşınmış. Dümenin sağa sola hareketini engellemek amacı ile
yeke rüzgâr altına basılıp sağlamca bağlanmış veya dolap dümen sıkıca
sabitlenmiş.
Oltalar ile avın uygunluğu için travers
yapılmalıdır. Rüzgâr kafadan geliyorsa flok bir miktar açılmalı veya mizana
basılmalıdır. Rüzgâr arkadan geliyorsa
ana yelken hafif boşlanmalı hatta gabya küçültülerek basılmalıdır.
Muhtelif seyirler
Bütün yelkenler
muhtelif seyirler için kullanılabilir.
Guletler gabya yelkeni basılı olarak rüzgâr
üstüne 5 kerte girebilir, yönlendirme, çarmıhların yapısı itibariyle kare
yelkenli teknelerden daha iyidir.
Kontra değiştirmek
İyi havada güvertede 2 adam biri dümenci
olduğunu var sayıyoruz
1° Alesta boci tramola
Uygun adam, ana yelken ıskotasını yeni
pozisyona göre uygun miktarda, ana yelken seren halatı ile mizanayı boşlar, mizana
serenini hafifçe serbest bırakır, sonra floklara yönelir.
2° Tramola
Dümenci yekeyi rüzgâr
altına basıp bağlar, ana yelken ıskotasını bumbayı ortaya almak için rüzgâr
atına taşır gerektiği kadar boşunu alır ve yeniden dümene geçer ve yekeyi
ortalar.
Baştaki adam
dümencinin manevra yardımı ile floklara kontra değiştirir, gabyayı yönlendirir,
seren ıskotalarını, balançinaları ve gabya serenlerini düzenler.
Sert hava ve yüksek denizde manevra için
en az dört kişi gerekir. Bir kişi floklarda, bir veya iki kişi önce boşlanan
sonra da yelkenin sert yapraklanması geçip güvenli olduğunda boşunu almak için bumba
iskotalarında. Dümenci yekeyi rüzgar
altına basıp sabitledikten sonra bumbayı ortaya almak ve yeniden trimlemek için
yardıma gider, dönüşte ana yelken iskotasını rüzgar altına alırken arka tarafta
iki adam da bumba ıskotasını kancasına geçirir, baş taraftaki adam flokları
rüzgar altı kontraya alır. Bir önceki uygulama gibi trimi tamamlar.
İzlanda guletlerinin traverste eğlendirilmesi
Baş tarafı yüksek bu
guletler, ana yelken 2 camadanlı, küçük flok veya trenket tek camadanlı, dümen
rüzgâr altına basılı ve sabitlenmiş olduğunda çok iyi eğlenir(*) Zorlu
havalarda, ya ana yelken küçültülerek en düşük camadanda ya da trenkete direğe
basılı ve güverteye bağlı bir palanga ile gerilerek ve boşta kalan köşesi
bumbaya bağlanarak de düzgün eğlenilebilir.
(*) ÇN: Bu tanımlama "faça yelken" ve/ya "How to" dur.
(*) ÇN: Bu tanımlama "faça yelken" ve/ya "How to" dur.
Gulet kaptanlarına ağ ile avlanırken
teknede çokça bulunan morina ciğeri yağının kıtıkla doldurulmuş torbalar ile veya
çok küçük çapla birçok delik açılmış fıçılar içinde rüzgâr altı tarafından
denize bırakılması önemle tavsiye edilir.
L’étoile ve la Belle-Poule hafif
havada seyirde. Belle-Poule’da ana direk cundası beyaza boyalı, Etoile da ise
verniklidir.
« Manevra
risalesi » M. De Kerviler 1957 Denizcilk
Okulu
Orsa
tramola
Unutulmamalıdır ki ciddi yelken taşıyan
teknelerde bütün manevralar kas gücü gerektirir; o nedenle, her şeyden önce,
görev başındakilerin postalara gerek zamanı vermeleri gerekir.
1. Rüzgâr üzerine giderken, tekneye biraz daha hız kazandırmak
için 5 derece daha rüzgâr üzerine girilir ve “Alesta tramola” komutu verilir.
2. Başlangıçta manevrayı tamamlayabilmek ve tekneyi frenlememek
için dümen 10-15 derece içinde hareket ettirilir.
3. Gabya üzerinden rüzgâr
kaçtığında “Tramola” komutu verilir.
a. Flok iskotaları boşlanır.
b. Ana yelken olabildiğince omurga hattına çekilir.
c. Dümen açısı 25-30
dereceye çıkarılır.
4. Rüzgâr kanalına
girer girmez (daha önce değil) “Flokların boşunu al” komutu verilir.
a. Ana yelken
ıskotasının boşu rüzgar altı kontrada gerektiği kadar alınır.
5. Baş tarafta hâlâ rüzgâr
dolduruyorsa bu durumda dümen aynı yönde 25 derecede tutulur: kontra değişimi
güvenli bir şekilde tamamlanır
6. Rüzgâr yatağına girildiğinde, yeni tirimde rüzgâr üstü pupa
palangaları ve balançinalar gerilir diğer her şeyin boşu alınır.
7. Mizana boşu alındığında gabyaya kontra değiştirilir.
8. Tekne kabaca yeni orsa
rotasına girdiğinde trenkete kontra değiştirilir ve dümen 0 dereceye alınır.
Deniz kısa aralıklı ve çukur dalgalı
olduğunda orsa tramola bazen guletlerde zorluk yaratır. Tekne rüzgâr kanalına
erişemeden durur. Bu durumda dümen sağırlaşmaya başladığında yekenin ters tarafa basılması gerekir. Rüzgâr
doldurmadığı sürece gabya boşu alındığında bile tramola eksik kalır.
L’étoile tramola atarken, gulet rüzgâr
kanalını geçmiş ve yeni kontrada yollanıyor. Sadece trenkete ve gabyaya biraz
daha rüzgâr dolması lazım. (Photo Jean-Yves Cordier)
L’étoile üzerinde yol yok, ana yelken
ve mizana rüzgarı almaya başlıyor, gabya ve trenket hâlâ ters kontrada. (Photo
Jean-Yves Cordier)
Yol almak
İyi havada ( düzgün
deniz sathında 2 ila 5 havada)
Guletler iyi kontrol
edilip yollu teknelerdir. Mükemmel yol tutuşları vardır ve manevraları
güvenlidir. Gerçek performanları rüzgâr üstüne 5 kerte olup yollu olarak 6
kertede giderler. (ama 10-12 derecelik kaymayı da ön görmek gerekir); Deniz
çukurları arttığında, dümenci çok fazla orsaya abandığında kayma 14-16
dereceler çıkar. Nihayetinde, bu yelkenli teknelerde hız ve kayma karinanın
durumu ile yakından ilişkilidir: Karinada en ufak bir kekamoz veya yosun
guletlerin manevra kabiliyetine etki eder. Karina bakır kaplanması rağmen her
üç, dört ayda bir fırçalanıp temizlenmesi bu teknelerin denizcilik kalitesini
arttırır.
Orsada 3 ila 5 havada su üzerindeki hız 6 ila 7.5 knot’tur.
bu da volta seyrinde 2 ila 3.5 knot demektir.
Apazda: aynı rüzgârda
hız 7 ila 8,5 knot’lara çıkar.
Geniş apaz veya pupa rüzgârda karanfil yelken ile hız 5 havada 9
knotlara yaklaşır.
Biraz daha sert havada (5 ila 7)
Bu şiddette rüzgâr
ile deniz kendini hissettirir. Yelken alanı oranı armaya fazla yük bindirmemek
için devreye girer. Akma ortalama 15 derecedir. Deniz kaba dalgalı ise orsa
tramola şüphelidir; tehlikeli durumlardan ve hızlı değişikliklerden kaçınılması
gerekir.
Deniz çok çukurlu
değilse, orsada, su üzerinde hız 8 knot’u aşabilir; her halükarda traverslerde,
rüzgâr içinde 3 knotlara ancak ulaşır.
Apazda : Tekne güçlü, diridir ama mükemmelen yol alır, hız kolayca 8 ila 9
knot’lara ulaşır bazen aşar.
Geniş apazda: Eğer dümenci yeterince deneyimli ise ve
ani sapmaları karşılayabilir ve tekneyi durdurmaz ise bazen 10 knot’lara ulaşır
Pupa seyirlerde havanın
şiddetine, stabilitesine, dümencinin yeteneğine göre rüzgar kanalına 10 veya 15
derece de gidilir.
Sert rüzgâr ve fırtınada (7 ila10 Bft.)
Genellikle yelken alanı çok küçülmüştür
ama direğin tamamı (**) ile serenler yerindedir. Hız düşer ve kayma artar. Sonuçta
rüzgârın içinde hiçbir kazanç olmaz. Buna rağmen tekne düzgünce ilerler.
Alternatif rotalar öngörülmeli ve tehlikelerden uzak durulmalıdır.
(**) ÇN: Büyük yelkenli teknelerde direkler tek parça olmayıp üst üste dezdemoralar ile eklenerek uzatılır.
(**) ÇN: Büyük yelkenli teknelerde direkler tek parça olmayıp üst üste dezdemoralar ile eklenerek uzatılır.
Yorumlar
Bu iki heyecan verici
manevra anlatımında Milli Donanmada ve balıkçılıkta uygulama tarzları farkını gözlüyoruz.
Balıkçılıkta manevralarda en az ekip ile iş görmek amaç. Mürettebat, bir
manevradan diğerine koşturuyor, Donanmada her birinin ayrı görevi var ve tabii
ki yapılan manevra daha hızla yerine getiriliyor. Brest sahillerinden çıkan
guletler Brest limanı ve Camaret arasında sorunsuzca yirmi manevra yapabilir. İzlanda’ya
gidildiğinde guletler Nisan ayı başında Fransa’dan ayrıldıktan sonra Eylül
ayında geri dönüşlerine kadar, sadece Temmuz ayında birkaç gün bir fiyorda konaklayarak
sürekli seyir halinde idiler.
Av sahasında olduklarında, gün içinde
denizde akarak avlanıyor, gece ise bir önceki pozisyonlarına geri dönmek için
yol yapıyorlardı. Bütün mürettebat dinlenirken vardiyadaki iki adam manevraları
yerine getiriyordu.
L’Etoile İzlanda’da. Guip Tersanesi fotoğrafı.
Tersane bugün Donanmaya ait bu guletlerin büyük bakım ve onarımlarını yerine
getiriyor.
L’Etoile frişka rüzgârda apaz seyirde
Goulette’de Mengam kulesini geçerken. (photo chantier du Guip)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder