BERNARD MOITESSIER
Uzun yılların alışkanlığı olacak ben genel olarak teknede
yalnız olmayı yalnız seyir yapmayı seviyorum. Bu bana gerçek anlamda özgürlük
duygusu veriyor. Bu özgürlüğü rahat yaşayabilmek için de prensip olarak yelken
teknesinde hemen her şeyin, sabit ve hareketli armanın, makinenin, tekne içi
yerleşimin ve kullanımının basit ve sağlam olmasını tercih ediyorum.
Sürekli dümen tutmak da bıktırıcıdır. Dümeni bırakıp acilen başka bir iş yapmak veya sadece bir kadeh şarap içmek için dolaptan testiyi çıkartmak bile zaman zaman dert olabilir. İşte bu nedenlerden Ionia'ya bir rüzgar dümeni koymayı planlıyorum.
Örneğin ön yelkenlerde sarma sistemini, havuzluk
kenarlarında veya bina üzerinde yelken vinçlerini, tekne ne kadar büyük olursa
olsun dolap dümen sistemini sevmiyorum. Bunlardan bazıları yelken tekniği
açısından zaten doğru uygulamalar değil bazıları ise anlık kontrol
edilebilirlikleri olmayan unsurlar.
Dolap dümen yeke dümende olduğu gibi rüzgârı ve gücünü
vücuduma aktaramıyor. Vinçler yerine basit palangalar çok daha fazla güç üretip
sert havada bile boş almayı kolaylaştırıyor, 150 yıllık Weykehem sarma sistemleri kullanılsa bile sarılan yelken alanı
küçülse de yelken etki merkezi gittikçe yukarı kalkıyor. Oysa biz yelkeni
olabildiğince güverteye yakın küçültmekten yanayız. Sarma sistemi olmadığında
cıvadra üzerinde sürülen gargari halkası ile flok basılıyor. Pupa
seyirlerde gargari halkası bodoslamaya
çekilip flok bir kontradan trenket diğer kontradan ikiz yelken olarak
kullanılabiliyor vs vs.
Moitessier “Uzun Yol”
kitabının ekinde Joshua ile ilgili
teknik bilgiler veriyor. Her biri altın değerinde. Bu arada çok önemli bir de saptamada bulunuyor :
“Esas prensip, gezi düşüncesine göre ve her zaman aynı. Şu şekilde
özetlenebilir: ”Basitlik ve sağlamlık”
He ne kadar Moitessier bütün kıç şekillerine göre ayrı ayrı rüzgâr
dümenleri tarif edip krokilerini koymuş ise de ben hem Ionia hem de genel
olarak baş/kıç bir teknelere uygulananları paylaşacağım. Başka bir zaman da
ayna kıç teknelere konanları paylaşırım.
Moitessier’nin de belirttiği “gibi bu krokiler kısıtlayıcı
değil, herkes kendine göre uygun rötuşları yapabilir“
“Joshua’nınki iyi
ama mükemmel değil. Gerçekten de fletner ana dümeni aşağıdan biraz geçiyor. O
zamanda limanda bir şeyler takılabilir. Denizde ise paraketenin salvosu,
seyirtme oltası falan. Ophelie’ninki
prensipte aynı ama fletneri dümen palasından uzakta tutulmuş. Kaldıraç kolu
daha verimli olduğu için en hafif havada bile dümene etkisi daha iyi oluyor.
Ayrıca bu düzeneğe hiçbir şey de takılmıyor.
Önemli Not: Rüzgâr
yelpazesi fletnerin üstüne monte edildiğinde, yelpazenin bulunduğu yer mutlaka
fletner ile ana dümen palasının iğnecik eksenlerinin kesiştiği noktada
olmalıdır. Aksi halde sistem çalışmaz ve tekne bocalayıp rotasından şaşar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder