Histoire maritime de Bretagne Nord
Novembre 2015 Pierre-Yves Decosse
Leon Hafner,
(1881-1972) 1918 de deniz ressamı olarak onurlandırıldı. Kendi bakışı ile
tekneler ve deniz yaşamını tasvir etti. Pek çok kitabı muhteşem yelken
tekneleri ve savaş gemileri ile illüstre etti.
Biskin, sıkı orsada
sancak kontra seyirde, alt yelkenler ilk camadanda ve küçük flok ile. Trol ağı
küpeşte altında bağlı.
Biskin, yarış arması
ile. Alt yelkenler, gabyalar ve babafingolar
1952 yılında yayımlanan ”Deniz Maketleri” adı ile
yayımlanan bir kitapçıkta Hafner biskini aşağıdaki gibi tarifliyor:
“Biskin
ortaya çıkışı ve gelişimi olarak sadece Cancale, Saint-Malo ve Granville
bölgesi ile sınırlıdır. Klasik tipte, geleneksel olarak inşa edilen, orta
postası oldukça önde ve kıçı iyice daralan bir yapıdır. Sonuçta kısa ve sert
dalgalarda çarpışan ve çokça kıçtan kara olan bir tekne ortaya çıkmıştır. Bu
tip tekne Granville’den Bay Julienne tarafından geliştirilip inşa edilmiş zaman
zaman sekiz dokuz mil sür'ate erişen teknelerdir.
Biskin Fransa sahillerinde bulunan en çok yelken
alanına sahip teknedir. Sadece alt yelkenleri su altında orta posta alanının 45
katı ve tüm yelken alanı ise 60 katıdır.
Mandar serenin dörtte birinden bağlanır. Manevrada
iki veya üç adam yeterlidir, uygun havada gabya yelkenler alt yelkenlerin
kuytusundan kolayca yukarı gönderilir. Direklerin yelpaze gibi değişik
açılarının amacı mizana yelkenine daha fazla metrekare kazandırmanın yanı
sıra kontra değişiminde rüzgar biçene
takılmasını engellemektir.
Karina derinlik farkının neredeyse yarı yarıya
olması teknenin hemen hemen olduğu yerde dönmesini, dar geçitlerde kendi
boyunun yedi katı mesafede kontra değiştirmesine yardımcı olur. Biskinler hiçbir
yelkeni mayna etmeden kolaylıkla durabilir. Flok hiçbir zaman küpeşteye kadar
alınmaz, ıskotası çok geridedir.
Bu tekneler Jersey ve Saint-Malo anglo-normand
adaları kuzeyinde midye ve soğuk deniz balıkları avlar. Biskin adının Biscaye
Körfezinden geldiği düşünülüyor. Arması lüger olup son temsilcidir.
Léon
Hafner tarafından kitapçıkta yayımlanan biskin planı rölöve alınmış bir
tekneden değil büyük ihtimalle zihinden çizilmiş çok kabaca bir resimdir.
Biskinlerin bodoslamaları çoğu zaman dikey, baş tarafları dolu olacak şekilde
ana postaları çok daha önde, bordaları daha dik ve karina dönüşleri çok daha
vurguludur. Jean Le Bot’un CAN 55 borda numaralı “Perle” planı gerçeğe çok daha
yakındır.
Bu bir araştırma yazısı . Bir de gerçekte biskin formu nedir diye merak edenler olabilir....
Bu bir araştırma yazısı . Bir de gerçekte biskin formu nedir diye merak edenler olabilir....
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder