5 Ekim 2017 Perşembe

2017 yazında İyonia'da neler yaptık ?

1 Ağustos 2017 günü İyonia inşa edildiği tersaneden çıkarılıp kamyona yüklendi ve Sığacık'a geldi.

Tersane çıkışında tekne henüz yüzde yüz tamamlanmamıştı.

Sığcık’a geldiğinde ahvali şu durumdaydı:
Tekne kabuk olarak tamamlanmış, güverteleri ve farşları yapılmış, motor yatakları üzerine geçici de olsa Katana 12 Hp 2.5:1 Baysan şanzımanı ile birlikte oturtulmuş, tekne kabuğuna 2 kat polyüretan macunu çekilmiş, Uzun zaman beklediği için çatlayan, patlayan güverte üzeri kuşağı ile parampetteki yerler kabaca tamir edilmiş, ve kıç omuzluk bağlama babaları ile baş tarafta ana babası bağlanmış, kıç güvercinlik tamamlanmıştı.

Tersanenin ikmal etmesi gerekenler ise : Şaft- kovan-pervane –dış glen – şaft/şanzıman flanşı- dümen iğnecikleri ve motor yataklarının tekneye bağlanması ve motor grubunun montajı idi. (9 Ağustos)bütün bu grubun ölçüleri alındı. 10, 15 gün içinde teslim edilip montajı da yapılacak diye umuyorum. 5 Ekim'de hâlâ bekliyoruz.
* Liman kaydı için bedeli karşılığı fatura-CE Belgesi- İnşaiye sertifikasını sağlamak.

Tersaneden bağımsız olarak benim donatan olarak tamamlamam gerekenlere, yani zurnanın zırt deliğine gelince:
* Dış yüzey zımparası ve yoklama macunu ile astar boyanın atılması
* Ham güverte ve farşların zımparası- macunlanması ve kaymaz boyalarının yapılması
* Kerestelerin ve deniz tutkalının satın alınıp, 7 metre ana direk içi boş konik kare ahşap profilin hazırlanıp daireye tadil edilmesi,
* 4.5 metre bumbanın 2 kat lamine dikine dikdörtgen kesit hazırlanması ve direk tarafına bumba çatalının yapılması
* 3.50 metre serenin 2 kat lamine kare kesit hazırlanması ve baş tarafına çatalın yapılması
*10x10 ile başlayıp uç tarafı 7 santime düşürülecek yuvarlatılmış cıvadranın yapılması
* 4mm kalınlığında ve 60 santim boyunda 6 adet çarmıh ayaklarının soğuk ve/ya sıcak demir olarak hazırlanıp gövdeye montajı.
* Hava soğutmalı Katana’ya olabildiğince sessiz ve çağdaş malzemeler ile egzost sisteminin kurulması ( Motor egzost çıkışına hazır satılan bir egzost spirali- Cam elyaf takviyeli PP-R Kompozit egzost borusu- ve ısı izolasyonu ve ses izolasyonu için taş yünü yalıtım malzemesi)
Sabit donam ve hareketli donamın hazırlık ve montajı
* Çarmıhlar ve baş istralya 7x19 yumuşak paslanmaz 5 mm tel kabaca 45 metre . Her birinin alt ucunda radanza ve bakır terminal ile sıkılması. (bazılarınız “Yooook yumuşak tek armada kullanılmaaaaz. İlle de 1X19 sert tel olmalıdır” diyeceklerdir. Evet, genel prensip ve uygulama öyledir. Ama İyonya’da direk üzerinde paslanmaz veya pirinçden boğazlar ve onlara monte edilmiş sabit mapalar yok. Onların yerine ahşap tırnaklar var ve çarmıhlar ile istralya bu tırnaklara birer kasa ile tutturulacak. Sert teli kasa yapmak ve terminal ile boğmak olanaksız.
* Ana yelken, trenkete ve flokun dikimi. Çıkma yelkenlerden yeniden yelken dikimi.

15 Ekim itibariyle dostların da el vermesi ile, bitmez tükenmez, iç dış macun ve zımpara işlerini tamamladık. Özellikle teknenin parampet kısmındaki çok fazla girinti çıkıntı ve kötü ahşap uygulaması nedeniye çok profesyonel bir iş çıkarttığımızı söyleyemem.

Eylül'ün son haftasında yakınımızdaki Bademler Köyünde bulunan ve ahşap evler imatı yapan bir keresteciden kendi seçtiğimiz 12 adet 15 x 5 cm 4 metrelik sarı çamları aldık. Keresteci bize 10 x 5 olarak hesapladı. Toplamda 250 desi sarı çama 390 lira verdik. Kendi arabamız üzerine bağladığımız port bagaja yükleyip Sığacık'a getirdik.

Bütün sabit ve hareketki arma bu ağaçlardan yapılıyor.
Hemen direğe başladık. Tamamlanmak üzere.


Necdet Ağabey iş başında ...



Ben de yardım ediyorum





Kutu profili her ağaç birbirini kitleyecek şekilde yapıyoruz.

Kutu tamamlanmadan önce içine sıva altı 2 adet kılavuzlu elektrik borusu monte edip demir feneri ve gerekirse güverte aydınlatmasını donatacağız. İç montaj ve kutu tamamlandığında tabanı 12,5 cm kare kesit olacak ve direğin tepesinde konikleştirip cunda çapını 8cme getireceğiz. Tabandan 20-30cm kare kesit olandireği köşeleri pahlayarak çokgen hale getireceğiz.

Peşinden cıvadra, seren ve bumba imal edilecek.


Bugün Urla'dan 2 adet 2.5Kg'luk Dyo Kivastar astar boyası ile Polisan Marine 49 Astar aldım.

Bu 49 astar bizim eskiden 490 dediğimiz eprenye malzemesi. Poliüretan bazlı, çift komponentli solvent içeren,tekne ve yat üretim ve bakımında ahşap yüzeylerin emprenye edilmesinde kullanılıyor. Uygulama ölçüsü 5 birim astara 1 birim sertleştirici ekleniyor. Üzerine macun, zımpara ve boya uygulanıyor. Arma donamını ve güverteleri astar boya öncesi bu 49 ile sağlama almakta fayda var. Fiyatı 85TL yanında 1 Lt tinerini de verdiler . Ederi 15TL. İşin başında 100 liradan kaçınıp ahşabın ömrünü kısaltmanın bir mantığı yok.

Dyo Kivastar'ı da tersane önerdi. İşin güzeli satıcıya renklendirebilir miyim dediğimde renk kartelasını çıkartıp seç bakalım dedi. Böylece süt beyaz astar boya yerine hafif türkuaz bir rengimiz olacak. Uygulamasında %10 tiner ekleniyor. Tek katta 1 litresi ortlama 15m2 boyuyor. Ederi 2.5 Kilosu 45 TL.  2 Lt de tineri için 20Tl verdim.

Astar uygulamalarına kabuktan başlayacağız. 

Bundan sonra arma ayrıntılarını anlatacağım.

 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder